Stellaris – Das erwartet uns demnächst!

Die Entwickler von Stellaris haben sich sich zu Wort gemeldet und einen umfangreichen Ausblick über die zukünftigen Update-Pläne gegeben. Demnach werden für das 4X-Weltraum-Strategiespiel so lange DLCs entwickelt, wie die Spieler bereit sind diese zu kaufen. Investiert die Community also viel, wird sie auch viel zurückerhalten. Zudem versprachen die Paradox Development Studios das mit jedem erscheinenden DLC auch kostenlose Inhalte per Patch zur Verfügung gestellt werden!

Aber bevor die Ressourcen für neue DLCs genutzt werden, stehen zunächst zwei kostenlose Patches im Mai und Juni an. Diese konzentrieren sich auf das Interface, die KI und das Midgame. Die einzelnen Patches erhalten zudem Namen von bekannten Science-Fiction-Autoren.

Stellaris - neue Diplomatienotizen - Skizze
Stellaris – neue Diplomatienotizen – Skizze

Das erste Update (Version 1.1) erscheint also Ende Mai und wird den Namen „Clarke“ tragen. Es konzentriert sich auf Bugfixes und Interface-Optimierungen:

  • Fixes to the Ethic Divergence and Convergence issues. Currently, Pops tend to get more and more neutral (they lose Ethics, but rarely gain new ones.)
  • The End of Combat Summary. This screen looks bad and also doesn’t tell you what you need to know in order to revise your ship designs, etc.
  • Sector Management GUI: There are many issues with this, and we will try to get most of them fixed.
  • Diplomacy GUI issues. This includes the Diplomatic Pop-Ups when other empires contact you, but also more and better looking Notifications, and more informative tooltips on wars, etc.
  • AI improvements: Notably the Sector AI, but also plenty of other things. This kind of work is never „finished“…
  • Myriads of bug fixes and smaller GUI improvements.
  • Late game crises bugs. There were some nasty bugs in there, blocking certain subplots and various surprising developments.
  • EDIT: Remaining Performance Issues. We know about them; they might even be hotfixed before Clarke.
  • EDIT: Corvettes are too good.
Stellaris - neue Kampfzusammenfassung - Skizze
Stellaris – neue Kampfzusammenfassung – Skizze

Das nächste Update (Version 1.2) folgt im Juni und heißt „Asimov“. Dieses wird das Midgame verbessern, indem neue Dialog-Optionen und Verträge integriert, neue Events geschaffen und die Grenzüberschreitungen vereinfacht werden. Durch die einfachen Grenzübergänge können Spieler dann auch die Quests mit Forschungsschiffen abschließen, die momentan fast nicht schaffbar sind, da die Grenzen von anderen Fraktionen die möglichen Durchgänge behindern. Nachfolgend stehen die angedachten Features, die sich aber noch ändern können:

  • Border Access Revision: Borders are now open to your ships by default, although empires can choose to Close their borders for another empire (lowering your relations, of course.)
  • Tributaries: New diplomatic status and corresponding war goals.
  • Joint Declarations of War: You can ask other empires to join you for a temporary alliance in a war against a specific target.
  • Defensive Pacts.
  • Harder to form and maintain proper Alliances.
  • More war goals: Humiliate, Open Borders, Make Tributary, etc.
  • Emancipation Faction. We had to cut this one at the last minute. Needs redesign.
  • Diplomatic Map Mode. Much requested!
  • Diplomatic Incidents: This is a whole class of new scripted events that causes more interaction with the other empires.

Auch schon zum dritten Patch (Version 1.3) „Heinlein“ äußerte man sich, der die Kampfmechaniken verbessern, das Midgame weiter spannender machen und die einzelnen Politiksysteme optimieren soll:

  • Sector and Faction Politics: We are working on a design for this. I always wanted to make Factions more closely tied to Sectors, for example…
  • Federation and Alliance Politics: As a player, you need more ways of interacting with the other members, push your will through, and get elected, etc.
  • Giving Directions to Allies and Subject States.
  • Strategic Resource Overhaul: You should need these and search for them far and wide. They should be extremely important.
  • Battleship Class Weapons. Some Battleship front sections will be repurposed for an XL size weapon slot. There are currently four ship sizes but only three sizes to weapons, creating an imbalance. Also, Battleships should have fewer small weapon slots and have to rely on screens of smaller ships.
  • Fleet Combat Mechanics: Formations and/or more complex ship behavior is needed.
  • Mid-game scripted content: Guarded “treasures”, mid-game crises, colony events, etc.
  • Living Solar Systems: Little civilian ships moving around, etc.

Die Features können sich wie gesagt noch ändern, aber versprechen durchaus schon spannende Monate, wo Stellaris noch besser werden wird! Weitere Informationen über die Updates gibt es im offiziellen Entwicklerblog.

(Quelle: http://www.gamestar.de/)